Just här - tal

Här har ni talet jag höll i skolan idag, tillägnat till tre personer i mitt liv


Detta är ett tal som är riktat till tre speciella personer i mitt liv. Därför gör detta mig ännu mer nervös än vad jag var från början.

 

Just här..

Just här i detta klassrum så finns det tre speciella personer.

Tre personer som ger mig en stark trygghet,

tre personer som varje dag får mig att skratta, känna glädje.

Dessa tre personer är guld värda för mig.

 

Ahlin – Du är en kille med en sådan charm, du får en att skratta hur mycket man än vill gråta. När du sitter där vid pianot eller med din gitarr och improviserar en helt knasig text, ibland blir det ju så att man bara viker sig av skratt. Vart får du allting ifrån? Ah, även om du verkar lite dum och osmart så har jag ju fått det bevisat att du inte är det. Rim, jag menar vilka ord kan du inte rimma på?

Innan jag började här på LBS så kände jag dig lite men inte mycket alls, vi stötte på varann ute då och då. Jag kom just nu att tänka på en utav de första gångerna jag träffade dig, då du satte dig bredvid mig och sa”Alltså, jag kanske inte är så bra på att prata men jag är bra på att lyssna. Om det är någonting så kan du bara säga till, jag finns här, ah så du vet”.Hur många killar gör sådär egentligen. Ahlin, en utan mina närmsta vänner,du ska veta hur glad jag är över att ha en vän som dig. Även din kassa humor som du har ibland, och din omogenhet om du visar, ah ungefär varje dag. (Haha)

 

Sen har vi ju dig Emma.

Lilla Emma. Du började här lite senare än oss andra. ”Nya Emma”Eller vad var det vi kallade dig?. Jag kom till skolan en dag och såg dig sitta helt ensam i soffan, jag kände igen dig och tänkte ”vad fan gör hon här?” Fick senare reda på att du skulle börja i vår klass. Jag reagerade inte speciellt mycket på något sätt faktiskt. Jag pratade inte mycket alls med dig i början och hade inga planer på att lära känna dig bättre. Alla dagar var som dem brukade och du kom tillslut in i gruppen, och du trivs med oss hoppas jag, även om vi inte riktigt är som alla andra ( haha) och även också att du är lite ”forever alone” som du alltid säger. Visst, ibland vill jag bara slänga ut dig genom närmsta fönster när du är på ditt värsta flumm humör, men vem vill inte det? -lite skämt och sido. Just vid dem gångerna får jag en tanke som slår mig ”okej, snart kanske hon blir lugn igen, och jag vill helst inte åka dit för mord på glad flicka”. Det kanske inte är det största drömmen jag har i mitt liv om man säger så. Jag får stå ut, det är ju trots allt bara tre år. Nej, men Emma, jag är inte alls ledsen över att du kom till vår klass, du är en riktigt underbar tjej om man lär känna dig riktigt, jag är riktigt glad över att du kom hit och jag hoppas att vi kommer få rabbla upp en massa minnen vi fått efter de tre åren vi har framför oss.

 

Sist men inte minst så har vi ju dig Max.

Från första dagen fram till idag, vad hände egentligen?

Vi började skolan den 22 augusti och jag såg dig först när vi kom in i klassrummet. Mina första tankar vad. 'Jaha, då har vi en snobb i klassen som får allt han vill ha, typ allt han pekar på, en jävel som skryter om alla ställen han varit på och hur mycket pengar han får så fort han ringer ett samtal'. Jag hade aldrig sätt dig tidigare, varken på någon annan skola eller ute, jag hade inte den blekaste aning om vad du var alls. Dagarna gick och vi blev bättre vänner, vi började prata mera med varann, och jag började inse vilken fin människa du verkligen är. Några starka ord jag minns var när du sa till mig 'så länge jag är här kommer ingenting att hända dig, jag lovar'. Det är inte så ofta man får höra de orden från någon man knappt känner. Ett tag efter kände jag det själv. Känslorna pirrade i magen, det fanns någonting speciellt hos dig som jag inte sätt hos någon annan. Jag vågade inte berätta någonting, men sen kunde jag inte hålla tillbaka. Det lönade sig att berätta precis hur det låg till, jag fick dig, jag får nu kalla dig för min. Det är jag så otroligt lycklig över. Du har förändrat mig till en bättre människa, en med bättre självkänsla, en gladare och framför allt, en lyckligare människa. Även om fotboll är det enda som flyger runt i ditt huvud, så ska du veta en sak. Jag älskar dig.

 

Just här..

Just här i detta klassrum så finns det tre speciella personer som ligger mig varmt om hjärta

Tre personer jag aldrig kommer att glömma,

Tre personer som alltid kommer vara en del utav mitt liv,

som jag alltid kan vara mig själv med, som jag kan säga allt till,

 

Max, Ahlin, Emma, från djupet av mitt hjärta.

Jag älskar er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0